Detail aktivity
Přehřátí organizmu
Zpět
Parametry aktivity
| Autor: | Veronika Šimečková (Gymnázium Strakonice) |
|---|---|
| Čas na přípravu: | 5 - 10 minut |
| Čas na realizaci: | 30 minut - hodina |
| Velikost skupiny: | celá třída (25 – 30 žáků) |
| Doporučený věk: | od 2. stupně ZŠ |
| Téma: | Poškození teplem - přehřátí organizmu. |
| Klíčová slova: | první pomoc, tělesná teplota, přehřátí |
| Místo realizace: | V místnosti. |
| Zařazení do výuky: | běžná vyučovací hodina, praktika |
| Zaměření aktivity: | diskuze, práce s textem, spolupráce v týmu |
Pomůcky
- Tabule,
- pracovní text.
Legenda/libreto/motivace
Na první stránce pracovního listu jsou dva obrázky – na jednom jsou lidé ležící na pláži, na druhém je polárník na severním pólu. Žáci si je pozorně prohlédnou a pokusí se určit, co by těmto lidem mohlo hrozit (v kontextu první pomoci). Dále mohou následovat otázky typu:
- Kolik myslíte, že může být teplotní rozdíl mezi teplotou vzduchu na obou obrázcích? (desítky stupňů)
- Pokud jde o vnitřní teplotu těla, jakému rozmezí teplot je schopen člověk čelit? (několik málo stupňů)
Popis průběhu aktivity
Po úvodu do tématu se žáci pustí na chvíli do samostatné práce – vypracovávají postupně úkoly z pracovního listu (zde je možné pracovat jak ve dvojicích, tak samostatně – podle velikosti skupiny). Na vyřešení každého z úkolů dáme žákům cca 5–10 minut, poté následuje společný rozbor a diskuse.
Poznámka pro úkol č. 2 – odpovědi žáků zapíšeme na tabuli. Následuje diskuze s cílem vyvodit obecné příčiny přehřátí organizmu (vysoká teplota prostředí, fyzická zátěž, horečka, nedostatečný příjem tekutin, dlouhý pobyt na slunci…).
Poznámka pro úkol č. 3 – u mladších žáků můžeme napovědět počet správných odpovědí v úkolu.
Autorské řešení/vyhodnocení
Autorské řešení je součástí souboru přiloženého k této aktivitě.