Detail aktivity
Velká přestávka
Zpět
Parametry aktivity
Autor: | Hana Císařová (Gymnázium, SOŠE a SOU Kaplice) |
---|---|
Postižení: | více |
Zachránci: | 4 - 6 |
Čas na přípravu: | 5 - 10 minut |
Čas na realizaci: | 10 - 15 minut |
Téma: | úraz |
Klíčová slova: | hysterie, otřes mozku, zlomenina, tržná rána |
Místo realizace: | v místnosti |
Zařazení do výuky: | praktika, program kurzu |
Pomůcky pro přípravu etudy (vč. maskování figurantů)
- Maskování: tržná rána na čele, zlomené zápěstí.
- Lavice (stůl), židle. Mobil – natáčení videa.
Vhodný rámec pro realizaci etudy
Přestávka – 2 žáci sedí na lavici – dochází k pošťuchování, hádce, popřípadě honičce (dle uvážení figurantů a lektora) – jeden ze žáků padá a uhodí se hlavou o hranu lavice – dopadá na zem a levou ruku má pod tělem. Zůstává asi 20 sekund ležet na zemi. Poté se probírá a začíná sténat. Stěžuje si na bolest hlavy a až na dotaz od zachránců, zda ho nebolí ještě něco jiného, upřesňuje bolest ruky – konkrétně levého zápěstí. Přibíhá spolužačka a začíná ječet, že mu teče krev z hlavy. Další spolužák nevhodně komentuje událost a začíná ji natáčet na mobil.
Instrukce pro figuranty
1 – zraněný – Po pádu na hranu lavice zůstává asi 20 sekund ležet na zemi. Poté se probírá a začíná sténat. Stěžuje si na bolest hlavy. Reaguje trochu zpomaleně, ale vše si pamatuje a komunikuje. Až na dotaz zachránců, zda ho nebolí ještě něco jiného, upozorní na bolest ruky. Zachránci se musí zeptat popřípadě ruku vyšetřit – pak až upřesňuje bolest v levém zápěstí.
2 – spolužačka – Ječí, že spolužák krvácí a určitě vykrvácí. Přidává komentáře o tom, jaký to je průšvih, že všichni dostanou důtku ředitele školy, nepojedou na školní výlet atd. Ona za nic nemůže a ať nikdo se spolužákem nic nedělá, hlavně ať se to neříká učitelům. Chce ránu na čele zraněného zamaskovat make-upem. Když jí to nedovolí, několikrát důrazně zopakuje, že ve třídě nezůstane a že jde domů – pokud ji zachránci nechají – odchází ze třídy.
3 – spolužák – Komentuje situaci jako dobrý film a začíná to nahrávat na mobil.
4 – spolužák – Ten, který strčil a zranil spolužáka – sedí zkroušeně na židli a nic nedělá, nikam neodchází, může začít plakat.
Autorské řešení
- Zachránci se v první řadě musí postarat o zraněného spolužáka – jako první ošetří zranění na hlavě – přiložení sterilního krytí.
- Zavolají pomoc.
- Zraněného nezvedají, nechávají ho sedět, mohou ho zády opřít o sebe nebo o zeď tak, aby se mu sedělo dobře.
- Neustále se zraněným komunikují a měli by zjistit, že ho bolí ruka.
- Ruku buď vyšetří nebo se zraněného doptají, kde konkrétně ho ruka bolí. Levé zápěstí pak dají do závěsu z trojcípého šátku.
- Jeden ze zachránců by se měl postarat o hysterickou spolužačku – nesmí ji nechat odejít ze třídy.
- Jeden ze zachránců odvede nebo zabaví spolužáka s mobilem – ideálně ho donutí, aby to byl on, kdo zavolá pomoc.
- Zachránci se pokusí zapojit viníka (figurant 4) do pomoci – aby jim něco podal nebo podržel atd. Mají ho pod kontrolou.
Poznámky
- Figurant 3 (spolužák s mobilem) nemusí být do zdravotnické etudy zařazen – záleží na uvážení učitele.
- Ošetření ran – První pomoc pro školy – str. 109.
- Obecný postup u úrazu – První pomoc pro školy – str. 104.