Detail aktivity
Lyžníci
Zpět
Parametry aktivity
Autor: | Petr Nývlt (Gymnázium Pierra de Coubertina Tábor) |
---|---|
Postižení: | 1 |
Zachránci: | 1 - 3 |
Čas na přípravu: | 5 - 10 minut |
Čas na realizaci: | 10 - 15 minut |
Téma: | úraz při zimních sportech |
Klíčová slova: | zimní sporty, zlomenina, úraz, ošetření |
Místo realizace: | v místnosti, venku |
Zařazení do výuky: | praktika, program kurzu |
Pomůcky pro přípravu etudy (vč. maskování figurantů)
Sjezdové lyže, oteplovací kalhoty, přeskáče, bunda, lyžařské hole, helma na lyže, brýle.
Vhodný rámec pro realizaci etudy
Pro venkovní variantu (vnitřní variantu uzpůsobit podmínkám místnosti – třídy):
Nejlépe situovat etudu do svažitého terénu, pokud možno pod zlomem terénu, nebo zatáčky, aby šlo simulovat nepřehledné místo při jízdě shora.
Oblečený figurant leží na zemi po pádu. Nohy jsou v nepřirozené poloze, na jedné noze je upnuta lyže. Druhá lyže je 20 m nad místem pádu. Hole má lyžař navlečené na rukou, částečně si na nich leží. Helmu má na hlavě, brýle přes obličej. Na svahu jsou přítomni i další lyžaři.
Akce začíná tím, že výše jedoucí sjezdař vidí pád lyžaře níže a okamžitě k němu přijíždí. Pokud je etuda situována do reálných podmínek, je potřeba dbát na bezpečnost, zejména aby přijíždějící lyžař nezranil ležícího figuranta.
Instrukce pro figuranty
Figurant 1
Zaujme po pádu polohu podle výše uvedeného popisu. Po příjezdu zachránce/zachránců chvilku nereaguje (cca 15 vteřin), poté se snaží pohnout (10 vteřin), ale nejde mu to, leží si na holích, které má na rukou, a zároveň jej bolí noha, na které má upnutou lyži. Během této doby nereaguje na dotazy zachránců. Poté zjišťuje, že to sám nezvládne a začíná komunikovat se zachránci. Stěžuje si na stále se zvyšující bolest nohy nad přeskáčem. Nemůže vstát ani s pomocí, jakýkoliv pohyb nohy je velice bolestivý. Nejlépe mu je vleže na zemi s hlavou mírně nad úrovní nohou. Obě nohy může ohnout v koleni s mírnou bolestivostí té v lyži, bolest se koncentruje na pohyb s nohou v místě lyžáku.
Figurant 2
Náhodný lyžař je ochoten spolupracovat se zachránci podle instrukcí. Sám se neangažuje.
Figurant 3
Náhodný lyžař, který radí sundat za každou cenu lyžák a kalhoty, aby se vidělo, co to je, postavit zraněného a odnést ho mimo sjezdovku. Je vlezlý a „chytrý jako rádio“.
Autorské řešení
1. zachránce bez figurantů 2 a 3.
- Po příjezdu ke zraněnému se zujeme z lyží, zjišťujeme základní životní funkce (pokud zraněný mluví, naříká, neupadá do bezvědomí, lze předpokládat, že dýchá a má srdeční činnost).
- Pokud to stav zraněného dovoluje a nacházíme se v nebezpečném úseku sjezdovky, zabezpečíme místo ve svahu nad zraněným, aby nedošlo ke kolizi se sjezdaři jedoucími shora (např. zkřížené lyže). Bod 2 lze při příjezdu seshora již udělat před bodem 1.
- Hovoříme se zraněným, snažíme se jej uklidnit, zjišťujeme, co ho bolí a současně ho podle jeho možností vyprošťujeme z lyží a hůlek. Reaguje–li bolestivě na manipulaci s nohou, snažíme se ji držet, pokud možno, co nejvíce v poloze, která je nejméně bolestivá.
- Po vyproštění necháme zraněného zaujmout polohu, která mu vyhovuje, pokud to lze, podložíme ho bundou.
- Pokud si stěžuje na silnou bolest nohy nad botou (lyžákem), prohlédneme místo, zda neprosakuje krev skrz kalhoty, respektive můžeme rozepnout kalhoty zipem dole nebo vyhrnout nohavici a místo prohlédnout.
- Pokud bolest znemožňuje samostatný transport, voláme horskou službu (1210) nebo ZZS (155). Udáme středisko, sjezdovku a přibližně místo úrazu. Popíšeme úraz…
- Když není nutný transport před příjezdem HS a je možné, aby zraněný zůstal v klidu, fixujeme nohu v poloze, která vyhovuje zraněnému opřením o nahrnutý sníh. Je-li nutné nohu vzhledem k terénu fixovat, pokusíme se ji šálou nebo šátkem přivázat k druhé, zdravé noze. Místo můžeme chladit sněhem.
- Vyčkáme na příjezd HS, se zraněným komunikujeme, sledujeme základní životní funkce. Udržujeme ho v teple.
- Po odjezdu HS se zraněným svezeme dolů lyže zraněného, pokud tak neučiní HS.
Je-li přítomen ochotný a spolupracující lyžař (figurant 2), necháme ho zabezpečit místo nehody a zavolat první pomoc. Poté hlídá, aby do zachraňujících a zraněného nikdo nenajel nad místem nehody. Může také pomoci se šetrnou manipulací se zraněným za účelem vyproštění ze sněhu a poté se postarat o vybavení lyžaře, které poztrácel (aby např. nedošlo ke kolizi jiných lyžařů s povalující se lyží).
Je-li přítomen vlezlý pomocník „škodič“ (figurant 3), necháme ho střežit prostor nad nehodou, nebo ho pošleme dolů pro pomoc. Stejně voláme telefonem.
Figuranty je potřeba řídit, nenechat jim prostor pro vlastní aktivity.
Poznámky
- Figuranti 2 a 3 nejsou nezbytně nutní. Je to volitelná alternativa, která činí situaci lehčí / těžší.
- Při práci ve třídě je nutné simulovat venkovní prostředí popsáním situace, popř. vyznačením prostoru.
- V případě, že osoba poskytující první pomoc má s sebou více kamarádů (spolužáků/žáků), je potřeba osoby, které neposkytují první pomoc či se jinak neangažují na záchraně raněného, umístit do bezpečného místa.
- Poranění kostí – První pomoc pro školy – str. 110.
- Obecný postup u úrazu – První pomoc pro školy – str. 104.