Detail aktivity
Znáte Zachraň život?
Zpět
Parametry aktivity
Autor: | Pavla Trčková (tým PPP) |
---|---|
Čas na přípravu: | více než 10 minut |
Čas na realizaci: | 30 minut - hodina |
Velikost skupiny: | polovina třídy (10 – 15 žáků) |
Doporučený věk: | od 2. stupně ZŠ |
Téma: | Potíže s dýcháním., Neodkladná resuscitace. |
Klíčová slova: | bezvědomí, přesné informace, správná řešení, zástava oběhu, resuscitace, ZZS, chyby, křeče, dušení |
Místo realizace: | V místnosti. |
Zařazení do výuky: | běžná vyučovací hodina, praktika |
Zaměření aktivity: | spolupráce v týmu, postup při poskytování první pomoci, práce s informacemi |
Pomůcky
Hra již bohužel není k dispozici. Třeba najdete pro pracovní list v příloze jiné využití.
- Pracovní listy pro žáky (do dvojice vždy každý PL jednou).
- Červená a zelená pastelka (fix) v každé dvojici + běžné psací potřeby – propiska, tužka.
- Počítač s připojením na internet pro každou dvojici.
Legenda/libreto/motivace
Tato aktivita je připravena jako „upoutávka“ na výukový materiál připravený Českou televizí ve spolupráci s ZZS HMP.
Zde – na stránkách pražské záchranky je interaktivní hra Zachraň život, připravená v souvislosti s vysíláním nových dílů televizního seriálu Sanitka 2.
Tato aktivita přináší jeden z námětů, jak s příběhy této hry pracovat ve škole a využít je pro výukové účely. Je tedy určitým rozšířením, které přináší při použití hry „přidanou hodnotu“ pro výuku.
Popis průběhu aktivity
Cílem aktivity je hledat v průběhu hraní hry správná řešení, při řešení zdravotního problému (žák 1 – HRÁČ) a sledovat činnost spolužáka/spolužačky, zaznamenávat úspěchy a chyby a poskytnout na konci zpětnou vazbu (žák 2 – HODNOTITEL).
Žák HRÁČ sleduje a řeší dle možností volby zadaný příběh hry Zachraň život. Žák HODNOTITEL má k dispozici pracovní list (ten HRÁČI neukazuje). Sleduje činnost HRÁČE (nijak ji nekomentuje) a zaznamenává jeho volby při řešení situací (pokyny pro záznam jsou součástí pracovního listu). Po skončení příběhu HODNOTITEL ukáže HRÁČI, kde všude chyboval, na chyby ho upozorní a podle instrukce učitele spočítá body. Společnými silami pak oba členové dvojice zodpoví další otázky na PL.
V druhé části hodiny si žáci role vymění.
Autorské řešení/vyhodnocení
Autorské řešení je obsaženo přímo v obou příbězích. Přes to je (z praktických důvodů) přiloženo autorské řešení (včetně bodování) v písemné formě i v příloze pdf.
Práci dvojic žáků koordinujeme, vyhodnocujeme odpovědi na otevřené otázky, podáme instrukce k bodování „algoritmu“ řešení příběhu.
Poznámky
- V rámci přípravy učitele doporučujeme seznámit se s funkcemi hry „Zachraň život“ a vyzkoušet si postupy správné i nesprávné volby.
- Aktivita je vhodná především pro žáky na 2. stupni ZŠ.
- Všechny potřebné přílohy najdete ve formátu pdf.
- Máme zkušenost, že při použití hry v základní formě – „hrajte podle pravidel hry“ (pro žáky 6–7. tříd) může být hlavní snahou žáků „pokusit se uškodit postiženému“.
- Připravené pracovní listy (s bodováním výsledku) mohou zvýšit motivaci žáků k tomu dosáhnout již v prvním pokusu o průchod co nejvyššího počtu bodů (tedy udělat co nejméně chyb).
- Ke zhlédnutí doporučujeme i další příběhy této aktivity, které v menu hry najdete.