Detail aktivity
Mýty a omyly
Zpět
Parametry aktivity
Autor: | Pavla Trčková (tým PPP) |
---|---|
Čas na přípravu: | více než 10 minut |
Čas na realizaci: | déle než hodina |
Velikost skupiny: | polovina třídy (10 – 15 žáků) |
Doporučený věk: | od 2. stupně ZŠ |
Téma: | Nejobvyklejší chyby v PP. |
Klíčová slova: | první pomoc, volání, zotavovací (stabilizovaná) poloha, resuscitační poloha, zástava oběhu, resuscitace, prvotní vyšetření/ošetření, omyly, mýty, pověry, tísňové linky, TAPP |
Místo realizace: | V místnosti. |
Zařazení do výuky: | běžná vyučovací hodina, praktika |
Zaměření aktivity: | práce s informacemi |
Pomůcky
- Počítač s připojením k internetu pro každého žáka, popř. dvojici (max. trojici) žáků.
- Pracovní list na každé pracoviště, psací potřeby.
Legenda/libreto/motivace
Díky snadné dostupnosti informací, která souvisí s internetem a dalšími „IT vymoženostmi“, je možné říct, že informace o tom, jak poskytnout první pomoc, dokáže každý průměrně zdatný uživatel počítače vyhledat. Jiná věc ovšem je, zda dokáže v těchto informacích odlišit pravdivé a seriózní informace od polopravd, či přímo bludů, a zda z informací, které vyhledá, dokáže pochopit to podstatné. Vaším úkolem je vyhledat informace, které souvisejí s několika níže položenými otázkami, zformulovat stručně a správně odpověď na tyto otázky a uvést zdroje, ze kterých jste informace čerpali. Kromě citace zdrojů prosím ke každému zdroji uveďte i krátké zdůvodnění, co vás vedlo k tomu, že jste vybrali právě tento zdroj, a proč tento zdroj považujete za pravdivý a seriózní pramen.
Popis průběhu aktivity
Žáci dostanou pracovní list s úkoly. Úkolem žáků je najít správné informace a umět vybrat seriózní zdroje. Na vyplnění PL je vhodné stanovit časový limit.
Jinou variantou je zadat úkol žákům jako domácí úkol a v průběhu výuky pracovat již s vyplněnými pracovními listy.
Autorské řešení/vyhodnocení
Vyhodnocení má dvě části.
V první části se věnujeme obsahu – zkontrolujeme odpovědi na otázky, opravíme chyby.
V příloze k této aktivitě je kromě PL pro žáky obsaženo i autorské řešení pro učitele. V autorském řešení najdete odkazy na konkrétní stránky naší publikace První pomoc pro školy, kde lze správnou odpověď na otázku najít.
Druhou neméně zajímavou částí je i diskuse nad zdroji, které žáci vyhodnotili jako vhodné pro získání informací.
Poznámky
- Všechny potřebné přílohy najdete v elektronické databázi ve formátu pdf.
- Poznámka autorky: Když jsem tuto aktivitu zařazovala poprvé v roce 2010 (ve 3. ročníku výběrového předmětu cvičení z biologie) sešly se mi tak neuvěřitelné „prameny“ a jejich zdůvodnění, že jsem zahajovala seminář rozcvičkovou aktivitou:
Stal/a ses majitelem zahrady, v níž jsou i ovocné stromy, u nichž je nutno provést řez, protože jsou značně zanedbané a řadu let neprořezávané. S řezem stromů nemáš zkušenosti a chceš o něm získat nějaké informace, aby ses rozhodl/a, jak se zahradou naložit. Seřaď níže popsané osoby podle toho, jak kvalitní informaci Ti pravděpodobně poskytnou:
- Pan Leoš Zahradník – 55 letý soused z 5. patra tvého domu, pracuje jako daňový poradce.
- Paní Renata Nová – 24 letá na MD, pěstitelka letniček, autorka blogu „Moje krásná zahrádka“.
- Pan Jaromír Blafka – 45 letý učitel botaniky ze střední zemědělské školy.
- Pan Bohuslav Kramář – 53 letý zahradník a sadař, majitel prosperujícího zahradnictví.
- Paní Blanka Konrádová – 31 letá vyučená prodavačka, nyní pracující v prodejně Baumax.
- Paní Šárka Hrubá – 47 letá účetní z obecního úřadu, vášnivá milovnice ovoce všeho druhu.
Nikdo z žáků by (kupodivu :-)) nešel pro informace do 5. patra za panem Zahradníkem . Když jsem se žáků zeptala, jestli tuší, proč jsme tou aktivitou zahájili, řada z nich s prozřením kriticky přehodnotila užité zdroje s poznámkou, že to byl asi tak „pan Zahradník“ či „paní Hrubá“.