Detail aktivity
Co se stalo?
Zpět
Parametry aktivity
Autor: | Pavla Trčková, Ondřej Franěk (tým PPP) |
---|---|
Čas na přípravu: | 5 - 10 minut |
Čas na realizaci: | 20 - 30 minut |
Velikost skupiny: | celá třída (25 – 30 žáků) |
Doporučený věk: | od 2. stupně ZŠ |
Téma: | Komunikace s dispečerem ZZS. |
Klíčová slova: | přesné informace, zástava oběhu, náhlý závažný stav, děti, intoxikace, křeče, TAPP |
Místo realizace: | V místnosti. |
Zařazení do výuky: | běžná vyučovací hodina, praktika |
Zaměření aktivity: | postup při poskytování první pomoci, práce s informacemi |
Pomůcky
- Pomůcky k přehrání videa uloženého na You Tube.
- Psací potřeby pro žáky.
- Text – libreto na úvod aktivity.
- Autorské řešení pro učitele.
Legenda/libreto/motivace
V posledních letech se v ČR rozšířil systém poskytování telefonické asistence volajícím prostřednictvím dispečinků záchranné služby v podobě tzv. „telefonicky asistované první pomoci“ (TAPP). Česká republika se dokonce stala první zemí na světě, kde je poskytnutí TAPP v kritických situacích operátorům uloženo přímo zákonem. Principem TAPP je to, že se operátor/ka záchranky stává profesionálním partnerem laických zachránců na místě, přičemž má dva základní úkoly: prvním z nich je pomoc při rozpoznání kritické situace, druhým potom vlastní instruktáž k provedení konkrétních úkonů první pomoci.
To, co do značné míry mění roli laiků v dnešním systému poskytování první pomoci, je právě skutečnost, že mezi odborníky (posádkami sanitky či vrtulníku) na jedné straně a laickým zachráncem (který zasahuje na místě) na straně druhé je postaven prostředník – ZDRAVOTNÍK NA TELEFONU (operátor/ka zdravotnického operačního střediska), který dovede získat potřebné informace a dokáže poradit, co dělat. Celý systém, tak jak je postaven, bude ideálně fungovat tehdy, když volající – laický zachránce na místě – dokáže na jednu stranu co nejpřesněji popsat veškeré podrobnosti události (od údajů potřebných k lokalizaci neštěstí, přes údaje o počtu a věku postižených po konkrétní informace o jejich zdravotním stavu) a na straně druhé důvěřuje pomocníkovi na telefonu, umí naslouchat a je ochoten řídit se radami operátora – zdravotníka.
V takto nastaveném systému je velmi důležitá komunikace. Úkolem laika je:
- poskytnout dostatek informací pro co nejpřesnější lokalizaci místa neštěstí;
- co nejvýstižněji popsat jevy ve svém okolí (bez interpretací a domněnek);
- naslouchat radám a vykonávat činnosti v souladu s instrukcemi operátorky/operátora.
Na první z výše uvedeného seznamu dovedností je zaměřena aktivita Kde jsem? Aktivita Co se stalo? se zaměřuje na druhou z uvedených dovedností.
Výňatek textu z metodiky pro výuku PP na ZŠ a SŠ. Veškeré souvislosti v širším kontextu najdete právě v těchto metodikách.
Popis průběhu aktivity
Motivace pro žáky: Po krátkém úvodu o zaměření aktivity – viz text výše, přečteme žákům texty úryvků v příloze. Text 1 – Jde o ukázku toho, jak lehce může dojít k tzv. informačnímu šumu při nepřesném sdělení informací. Text 2 – Vysvětlení významu přesné informace pro zdravotníky ve výjezdových skupinách. Proč je řada drobností, které se mohou volajícímu laikovi zdát nepodstatné, důležitá.
Následně pustíme video. Ve videu žáci uvidí 3 situace (každá situace v délce cca 1,5–3 minuty), v každé situaci se NĚCO STANE.
Úkolem žáků je co nejpřesněji popsat, CO SE STALO tak, jako by předávali informaci o události při volání na linku 155. Každý žák svoje odpovědi zapíše na papír. Odpovědi žáků porovnáme, opravíme chyby a upozorníme na nepřesnosti.
Autorské řešení/vyhodnocení
Autorské řešení je obsaženo v příloze.
Základem pro hodnocení správnosti řešení nejsou přesné formulace v souladu s autorským řešením. Jde ovšem o to, aby informace byla co nejúplnější a aby obsahovala skutečně jen popis toho, co se děje, bez vhledů, domněnek a dohadů.
V autorském řešení jsou proto obsaženy i ukázky toho, co by v řešení být v žádném případě nemělo. Po vyhodnocení můžeme filmovou ukázku pustit ještě jednou a na důležité momenty upozornit.
Poznámky
Jako libreto pro žáky jsme vybrali úryvky z knížky Volali jste záchranku?, která velmi poutavou a srozumitelnou formou zprostředkovává laikům pohled „do zákulisí“ práce záchranářů. Autorem knížky je slovenský lékař Doc. MUDr. Viliam Dobiáš, PhD. Kromě vyprávění příběhů z úhlu pohledu člena posádky výjezdové skupiny záchranky najdeme u každého tématu také osvětové dodatky, které vysvětlují laikům souvislosti konkrétního problému. V této aktivitě užíváme jako libreto úryvek z jednoho příběhu a osvětový dodatek z jiného příběhu. Oba texty se obsahem dotýkají problematiky toku informací při volání na tísňovou linku. Text je přímou citací z uvedené knihy a je v této databázi použit s laskavým svolením autora pro účely výuky žáků základních a středních škol.
DOBIÁŠ, Viliam. Volali jste záchranku?: 20 let praxe na záchrance ve veselých i smutných příbězích. Dixit, 2014. ISBN 978–80–89662–09–8.