Detail aktivity
Kde jsem?
Zpět
Parametry aktivity
Autor: | Pavla Trčková, Ondřej Franěk (tým PPP) |
---|---|
Čas na přípravu: | více než 10 minut |
Čas na realizaci: | déle než hodina |
Velikost skupiny: | celá třída (25 – 30 žáků) |
Doporučený věk: | od 1. stupně ZŠ |
Téma: | Lokalizace |
Klíčová slova: | místo nehody, přesné informace |
Místo realizace: | Venku., V místnosti. |
Zařazení do výuky: | běžná vyučovací hodina, praktika, program kurzu |
Zaměření aktivity: | skupinová práce, práce s informacemi |
Pomůcky
- Obrázkové koláže důležitých bodů, které je možné užít pro popis místa neštěstí = pro lokalizaci.
- Doprovodný text k obrázkům – podklady pro učitele.
- Pracovní listy pro žáky pro část 2 (odehrává se v terénu).
Legenda/libreto/motivace
Termínem lokalizace se označuje uvedení/zjištění informací o místě, kde se stalo neštěstí a kam je třeba poslat pomoc.
„Správná lokalizace události má zcela klíčový význam pro vyslání pomoci volajícímu. Důsledně vzato, lokalizace události je jediný údaj, bez kterého se záchranná služba při vyslání pomoci skutečně neobejde. Při zjišťování místa se nevyplácí spěch. V případě nejasností se tedy víc než kdy jindy vyplatí investovat minutu do zjištění a ověření správné lokalizace, než tuto minutu ušetřit a následně jich desítky ztratit špatným směrováním výjezdové skupiny.“
MUDr. Ondřej Franěk – Manuál dispečera zdravotnického operačního střediska, 7. vydání
Výše uvedený text je vybrán z materiálu, který je určen pro vzdělávání operátorů (dispečerů) zdravotnických operačních středisek. Pokud voláme na tísňovou linku, je právě operátor/ka na telefonu naším partnerem. Aby operátor/ka mohl/a provést správnou lokalizaci, potřebuje naší spolupráci. Pokud voláme pomoc na místo neštěstí, musíme být schopni popsat co nejpřesněji místo, kde se událost stala. Na toto téma je zaměřena následující aktivita.
Popis průběhu aktivity
Část 1
S využitím obrázků a textu pro učitele (viz přílohy této aktivity) probereme s žáky ve třídě důležitost informací potřebných pro přesnou lokalizaci události. Seznámíme žáky s tím, jaké body a objekty je možné pro určení místa události užít při volání v obci i při volání v terénu.
Část 2
V průběhu vycházky do terénu zadáme na předem vytipovaném místě žákům úkol k co nejpřesnějšímu provedení lokalizace. Forma zadání – vyplnění pracovních listů (ukázka s příklady úloh v PL – v příloze; PL je nezbytné připravit na konkrétní vytipované místo). Poskytnutí podkladů k lokalizaci = vyplnění pracovního listu časově omezíme. Doba na vyplnění by neměla být delší než 5–10 minut (tomuto času je třeba přizpůsobit i počet otázek v PL). Po uplynutí limitu listy vybereme. Nejlépe hned na místě sdělíme žákům autorské řešení (aby získali zpětnou vazbu a viděli řešení přímo v místě). Pracovní listy posléze vyhodnotíme a při vrácení žákům můžeme provést dodatečný rozbor (pokud to míra chybovosti v řešení vyžaduje).
Varianty provedení:
- U mladších a méně zkušených žáků doporučujeme při vycházce upozornit, že cílem bude udání co nejpřesnějších informací pro lokalizaci a tím jejich pozornost zaměřit na shánění informací,
- U starších a zkušenějších je naopak vhodné nezdůrazňovat, co je cílem vycházky do terénu, žáci mohou být ponecháni v domnění, že cíl vycházky je jiný a cesta je pouze přesun na místo, kde budou předány další informace. Neupozorňujeme na cíl, ani pozornost záměrně nezaměřujeme jiným směrem.
- U nejvyspělejších žáků je možné zaměřit jejich pozornost jiným směrem… Tedy v průběhu vycházky do terénu mají plnit jiný úkol, abychom jejich pozornost odvedli jinam a aby byli v okamžiku, kdy mají udat údaje o místě, zaskočeni podobně, jako bývá svědek události při volání na tísňovou linku
Autorské řešení/vyhodnocení
Autorské řešení si připravíme v návaznosti na to, jaké naplánujeme místo, kde bude prováděna lokalizace. Pracovní listy pro žáky jsou příkladem pro inspiraci, konkrétní pracovní list včetně autorského řešení je třeba připravit pro konkrétní podmínky a také na míru věku a zralosti žáků.
Poznámky
- Obrázky i úkoly z části 1 jsou použity rovněž ve výukových filmech pro výuku na středních školách. Tento materiál s mírnou obměnou využíváme i zde pro širší užití i na ostatních stupních škol.
- V přílohách najdete příklady otázek pro pracovní listy – jak pro případ lokalizace v obci, tak pro případ lokalizace v terénu.
- Není nezbytné užít celý obsah najednou – lze zvolit např. pouze lokalizaci v obci (na nižším stupni) a později aktivitu modifikovat na vyšším stupni na lokalizaci v terénu.
- Aktivita má značný potenciál a lze ji používat v řadě obměn a různě náročných variantách v návaznosti na věk a zralost, popř. i zkušenost žáků.