Detail aktivity
BEZ-PE-XESO
Zpět
Parametry aktivity
Autor: | Pavla Trčková (tým PPP) |
---|---|
Čas na přípravu: | 5 - 10 minut |
Čas na realizaci: | 20 - 30 minut |
Velikost skupiny: | polovina třídy (10 – 15 žáků) |
Doporučený věk: | od 2. stupně ZŠ |
Téma: | Bezpečnost při zimních sportech. |
Klíčová slova: | bezpečnost, zimní sporty |
Místo realizace: | Venku., V místnosti. |
Zařazení do výuky: | program kurzu |
Zaměření aktivity: | soutěž, skupinová práce, práce s informacemi |
Pomůcky
- Pro dvojici až čtveřici 1× sada pexesa s čísly + 1× sada pexesa bez čísel
Legenda/libreto/motivace
Pohybuje-li se někde větší množství lidí, nemůže jejich aktivita zůstat „živelnou“, je třeba ji nějakým způsobem organizovat. Sdělení k organizaci by měla být jasná a mezinárodně srozumitelná.
Hory v zimě i v létě jsou právě takovým místem s vyšší koncentrací lidí (turistů, lyžařů, rekreantů), ke sdělení důležitých informací se více než psaný text užívají tzv. PIKTOGRAMY.
„Piktogram je grafický znak znázorňující pojem nebo sdělení obrazově. Většinou jde o malý a srozumitelný nákres věci. Jde o určitý druh domluvy mezi lidmi, protože ne všichni lidé mluví stejným jazykem. Tak se stávají mezinárodním jazykem. Piktogramy pro vyjádření sdělení používají i barvy. Např. červená znázorňuje „ZÁKAZ“ nebo „NEBEZPEČÍ“. I ostatní barvy (modrá, bílá, černá) mají svůj specifický význam.“
Wikipedie
V případě nebezpečí v oblasti hor můžeme kromě známých tísňových čísel volat i další číslo – tísňové číslo horské služby – 1210.
Popis průběhu aktivity
Část 1
Nejprve vysvětlíme význam značení na horách (viz legenda), představíme pexeso a zorientujeme účastníky v základní symbolice (význam barev – žlutá, modrá, zelená; význam tvarů).
Poté rozdáme skupinkám (dvojicím až čtveřicím) rozstříhané pexeso – variantu s čísly a necháme je pexeso chvíli hrát dle běžných pravidel pexesa.
Část 2
a. Vyměníme pexeso číslované za variantu bez čísel a vyzveme účastníky, aby k sobě přiřadili dvojice.
b. Necháme účastníky absolvovat krátký test, který pak vyhodnotíme. Test mohou absolvovat v místnost nebo na stezce v terénu.
Autorské řešení/vyhodnocení
Správnost přiřazení dvojic u pexesa bez čísel zkontrolujeme podle očíslované varianty.
Autorské řešení testu je obsaženo v příloze.
Poznámky
- Aktivita se osvědčila jako vhodná forma pro seznámení s pravidly bezpečnosti na horách, např. v rámci lyžařského výcvikového kurzu (na 2. stupni ZŠ i na SŠ).
- Aktivitu je vhodné zařadit jako práci pro menší skupinku, např. v kombinaci s aktivitou pravidla FIS, která je rovněž zaměřena na problematiku bezpečnosti při lyžařských sportech.